Plany budowy drogi ekspresowej łączącej Pomorze z Kujawami-Pomorzem na razie bez szans na realizację

We wrześniu bieżącego roku, Rada Miejska Słupska wdrożyła uchwałę, której celem było wezwanie Ministra Infrastruktury do wsparcia inicjatywy utworzenia nowej arterii komunikacyjnej w formie drogi ekspresowej. Trasa ta miałaby połączyć miasta Ustka, Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz. Radni powiatu słupskiego już wcześniej wyrazili pełne poparcie dla tej inwestycji. Pozytywnie o projekcie wypowiadali się także politycy i przedstawiciele różnych środowisk społecznych na terenie województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Informacje przytoczone przez Piotra Müllera, posła do Parlamentu Europejskiego, sugerują jednak, że pomimo szerokiego poparcia społecznego, rząd nie uwzględnił tej propozycji drogi w swoich planach.

Podstawowy dokument umożliwiający realizację nowych inwestycji komunikacyjnych nazywany jest studium korytarzowym. W odpowiedzi na zapytanie europosła Piotra Müllera, Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że żadne z obecnie obowiązujących rozporządzeń i programów rządowych nie uwzględnia planowanej drogi łączącej Słupsk, Bytów, Chojnice i Bydgoszcz z alternatywnym początkiem trasy w Ustce. Nie przewiduje się także źródła finansowania dla tej inwestycji, co uniemożliwia rozpoczęcie prac nad studium korytarzowym. To oznacza, że nowa droga ekspresowa, mająca poprawić komunikację między województwem pomorskim a kujawsko-pomorskim, nie ma perspektyw na realizację w najbliższym czasie.

Piotr Müller, poseł do Parlamentu Europejskiego, zaznacza, że rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska odmówił przygotowania niezbędnego studium korytarzowego, które mogłoby otworzyć drogę do otrzymania unijnych funduszy na budowę planowanej trasy. Wiceminister infrastruktury jasno stwierdził brak planów dotyczących opracowania tego dokumentu. Poseł Müller zapowiada jednak naciski ze strony Prawa i Sprawiedliwości na przygotowanie tego kluczowego dokumentu, szczególnie w kontekście kończącej się budowy drogi ekspresowej S6. Müller zwrócił się także do Komisji Europejskiej z pytaniem o warunki umieszczenia planowanej drogi na tzw. liście sieci transeuropejskich, co pozwoliłoby na sfinansowanie jej z funduszy UE w przyszłości.